Fusket på ekohyllan

 

Fusket på ekohyllan

En av mina många passioner är att granska hudvårdsprodukter som marknadsförs som antingen ekologiska eller naturliga. Just konsumentfrågor ligger mig varmt om hjärtat och många hör av sig till mig och vill veta vad sådana produkter innehåller. Ingen är gladare än jag om jag kan hjälpa till att tydliggöra och synliggöra ursprunget till kemikalierna i den där krämen med en logotyp som andas naturlighet. Det handlar om att våga ställa frågor till förmån för större transparens och insyn i både leverantörs- och produktionsledet. Alltså spårbarhet – från frö – till planta – till färdig kemikalie – till produkt på ekohyllan.

Och gräver man lite djupare i sakfrågan tycks frågor om tillväxt-, gmo-, konsumtions-, djur-, och konsumenträttigheter också uppenbara sig. Raffinerade kemikalier som är framställda inom storindustrin, på fabriker långt ifrån Sverige är inte ovanliga i sådana hudvårdsprodukter. Tvärtom skulle jag vilja säga. Själv ställer jag mig frågan om ordet ekologiskt är på väg att devalveras?

Vi möts av många gröna förskönande budskap när vi köper ekologiska eller naturliga hudvårdsprodukter, problemet är att dessa budskap sällan stämmer överens med vad som faktiskt finns i burken. Ordet ekologiskt har olika betydelse beroende på var någonstans i butiken produkten är placerad – på mathyllan eller på hudvårdshyllan och som konsument måste man själv vara lite av en ingrediensdetektiv när företagens PR-avdelningar jobbat hårt.

Många nyföretagare vill satsa på ett sortiment av hudvårdsprodukter med ett genuint och äkta innehåll, men uttrycker att ”det är en djungel” därute. Det kan jag verkligen hålla med om, därför tar jag upp annorlunda frågeställningar om ”gröna” logotypers betydelser och om hur industrin och certifieringsorgan marknadsför kemikalier och produkter utan att redogöra för ursprung och spårbarhet i sin helhet. Häng med bakom kulisserna på min sida Fusket på ekohyllan.

Om du har några frågor så är du välkommen att kontakta mig.

Kommentarer är stängda